יום שבת, 13 באפריל 2013

טיול בגליל המערבי בעקבות הסנהדרין והסמיכה אל גבעות אלונים-שפרעם (בהדרכת מדרשת הגליל המערבי)


כל טיול בגליל המערבי הוא סיפור. סיפור על אנשים ואדמה, על גבורה או שפל ועל היסטוריה ומראות הנמצאים לאורכו.
הפעם בחרנו להמליץ לכם על טיול בגליל המערבי המתאים לחובבי לכת ודעת אל גבעות אלונים-שפרעם, שם נכיר את סיפורם של הסנהדרין והסמיכה דרך המבנים ההיסטוריים, הטבע והסיפורים...

מאת: איתן עומר, רכז הדרכה, מדרשת הגליל המערבי, עכו

"פעם אחת גזרה מלכות הרשעה גזירה על ישראל, שכל הסומך ייהרג, וכל הנסמך ייהרג, ועיר שסומכין בה תיחרב... מה עשה ר' יהודה בן בבא? הלך וישב לו בין אושא לשפרעם, וסמך שם חמישה מתלמידיו המובהקים של ר' עקיבא" (סנהדרין י'ד, א). 

בימי התנאים- הסמיכה היא מנוע הייצור של גדולי-הדור. תלמיד חכם שנסמך- ראוי לשמש בסנהדרין. יש סנהדרין- יש תורה בעמ"י, יש פסיקה בדיני נפשות וקנסות, יש הנהגה רוחנית , והשכינה מסתתרת מאחורי כל הכרעת-דין. גם הרומאים הבינו זאת, ולאחר מרד בר-כוכבא אסר הקיסר אדרייאנוס את הסמיכה. ר' יהודה בן בבא , שהיה כבר ישיש מופלג, לא היה מוכן לקטסטרופה הרוחנית הזו. כאן, בגבעה שבין אושא לשפרעם, סמך ריב"ב את רשב"י, ר'יוסי בן חלפתא, ר' מאיר, ר' יהודה בר אילעי ור' אלעזר בן שמוע. הוא שילם על כך את מלוא המחיר- "לא זזו משם (החיילים הרומים, א.ע.) עד שנעצו בו שלוש מאות חניתות של ברזל, ועשאוהו ככברה". אבל מאידך- איפה היה עם ישראל בלי חמשת הגאונים הללו? 

קברו של ריב"ב, אחד מ"עשרת הרוגי המלכות", שוכן בשפרעם, כחצי ק"מ מזרחה לצומת סומך (למה "סומך"??  אההה...), על כביש 79, המחבר בין הקריות לנצרת.  בצומת הכניסה הראשית לשפרעם מימין נפנה דוקא שמאלה (עם השילוט 'שפרעם דרום'), נתפתל עם הכביש, נחצה את הפניה ליער קרית אתא עד שנגיע לקבר. במקום מערה קטנטונת החצובה בסלע הרך של הגליל התחתון , ובניין כיפה קטן הבנוי מעליה.
ואם כבר אתם באזור, אז נא לא לשכוח- כאן מסביב יושבת הסנהדרין במשך כמה דורות. מאושא היא נודדת לשפרעם, ומשם לבית-שערים, ציפורי, ועד לתחנתה הסופית- טבריה. כאן, בין ביתרונות הקירטון הרך והלבנבן, פעלו ישובים יהודיים רבים. נחל ציפורי , המנקז את הרי נצרת הגבוהים, עובר ממש בסמוך. 


גבעת אלונים
אתם מוזמנים לא להחמיץ טבילה הגונה בבריכה היפהפיה של עין יבקע, שהגישה אליה היא מכיוון המצפים עדי והרדוף הנראים מדרום (או מהכפר הבדואי כעבייה, למגיעים מכביש רמת ישי-המוביל). לאלו שהנוטריות והדגים בבריכה עלולים לקלקל להם את החוויה- המשיכו לצעוד עם הנחל. הזרימה בנחל היא לכל אורך השנה, ולאחר 2 ק"מ תגלו מבנה אבן בעל רעפים אדומים. זוהי 'טחנת הנזירים'- טחנת קמח שהוקמה כאן עוד בתקופה העותמאנית. במאה ה-19 רכש המסדר הכרמליטי בחיפה את המבנה מהבעלים הקודמים שלו, משפחה דרוזית משפרעם. סמל הכנסיה קבוע עד היום על המשקוף שמעל לכניסה לטחנה.  המימים המפעילים אותה מגיעים מעין יבקע, מיודעינו. משם הובלו המים באמצעות אמה בנויה לתוך ארובה מיוחדת בגג הטחנה, ובאמצעות זרימת המים הונעו אבני הריחיים הכבדות שטחנו את הקמח. הטחנה חדלה מלפעול לפני כמאה שנה, עת חדר החשמל אט-אט למשקי הגליל. כיום נמצאת טחנת הנזירים בבעלות הוותיקן שברומא. 

לאחרונה החכירו את האתר זוג משפחות ישראלים ששיפצו את הטחנה, ופתחו במקום מסעדה ובית הארחה. לטחנת-הנזירים ניתן להגיע, כאמור, מעין יבקע, אך גם בשביל מקסים היורד לכאן מהישוב נופית, וכן בדרך עפר הטובה לכל רכב, המגיעה מהכפר הבדואי ראס עלי.
עוד באזור- מערת קבר ר' יהודה הנשיא ואשתו -גן לאומי בית שערים  (כניסה למקום בתשלום). 
קבר ר' יהודה נשיאה (נכדו של רבי)- בכביש המחבר בין מושב ציפורי למצפה הושעיה (למרגלות הר ריש לקיש).


להצטרפות לסיורים בגליל המערבי התקשרו- 04-9918867 / 054-3979902
ניתן לפנות גם במייל: misrad.mgm@gmail.com
לכל רשימת הסיורים לפרטיים, קבוצות וארגונים בקרו באתר שלנו - כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה