יום שלישי, 25 ביוני 2013

מסלול טיול בגוש חלב: משמעיה ואבטליון לנחל גוש חלב (טיול בצפון, טיול בגליל המערבי)


"שמעיה אומר: אהב את המלאכה, ושנא את הרבנות, ואל תתוודע לרשות" (אבות, פ"א, מ"י).
"אבטליון אומר: חכמים- היזהרו בדבריכם, שמא תחויבו חובת-גלות, ותגלו למקום מים רעים, וישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו, ונמצא ש"ש מתחלל (אבות, פ"א, מי"א)".

ביכ"נהעתיק בנחל גוש חלc
נימה עזה של רדיפה עולה מתוך דבריהם של נשיא הסנהדרין (שמעיה) ואב בית-הדין (אבטליון) דלעיל. שני חכמים אלו, שחיו במאה הראשונה שלפני הספירה, זכו כבר לראות את מלכות בית חשמונאי בשיאה. אלא שימי-הזוהר הללו הלכו ונתעמעמו משליט חשמונאי למשנהו. מלחמותיהם של האחים הורקנוס ואריסטובולוס, בניהם של המלכים הקודמים- אלכסנדר ינאי ושלומציון אשתו, צבעו באדום עז את כס המלכות הנחשק. בתקופה שכזו, בו השליט של היום הוא הנרצח של המחר, לא כדאי ליצור קשרים קרובים מדי עם השלטון. יש לשמור מרחק מהשילטון, להתרכז בחיי היומיום בחיי המסחר והעבודה , ולעולם לא להתבלט. ולמרות זאת- שמעיה ואבטליון היו רחוקים מתדמית רבני השטעטל הסתגרנים.

כגרים מפורסמים (מבני בניו של סנחריב מלך אשור) הם אינם נרתעים מפרה קדושה כמו כהן גדול, וכשזה קונה את מעמדו בממון, ואינו מתייחס לתפקידו ומעמדו ברצינות הנדרשת, הם מותחים עליו ביקורת בפומבי (עיין יומא, עא, ב). קברם של שמעיה ואבטליון, בני הדור הרביעי ל"זוגות", נמצא בגליל העליון, בכניסה לכפר גוש-חלב (ג'יש). באזור זה, חברים, כמעט כל אבן שניה מזוהה עם קבר צדיק. מצפת  ועד הר מירון, על כביש 89, פזורים קברי תנאים ואמוראים רבים מספור.

האם ניתן לסמוך כאן על כל זיהוי, אתם שואלים? ובכן- שאלה טובה...  אבל גם אם קשה לדעת היכן קבורים כל החכמים הללו, ברור הוא שחלקם לפחות (ודאי רבים מאלו שחיו לאחר מרד בר כוכבא) חיו באזור, ואת תורתם לימדו והפיצו כאן, בבתי המדרש הגליליים הקדומים.


בכפר גוש חלב מצוינים גם קבריהם של יואל הנביא, יוחאי (אביו של רשב"י), ור' מאיר בעל האקדמות – שיש המזהים בציונו דוקא את קבר התנא ר' מאיר בעל-הנס (ולא בטבריה, כמקובל). כל הקברים הללו מצויים ברחוב הראשי של הכפר הנוצרי-מארוני, שתושביו חביבים ומסבירי פנים.

בגוש חלב וסביבו נתגלו שרידים יהודיים רבים מסוף ימי הבית השני ומתקופת המשנה והתלמוד. כנסיית מר בוטרוס שבמרומי הכפר יושבת למעשה על שרידי ביכ"נ עתיק. המשכיל הצרפתי, ויקטור גרן, ביקר כאן פעמיים בשנות ה-50 של המאה ה-19. בראשון מבין שני הביקורים הוא מספר על שרידי ביכ"נ יהודי עתיק בגבעה שבראש הכפר, ושנתיים לאחר מכן הוא כבר מדווח על כנסיה חדשה הנבנית על שרידיו. ביכ"נ עתיק נוסף נמצא בשביל היורד מהכפר לנחל גוש חלב, כ-600 מ' מתחילתו של השביל המסומן בירוק, היוצא מהכניסה לכפר.

מעיינות רבים נובעים סביב גוש-חלב. היפה שבהם הוא- עין עלווה, מעיין קסום שמימיו זורמים בעוז מתוך בית-מעיין מודרני מבוטן. סביבו חורשת צפצפות נהדרת, המצילה על פוקדי-האתר. המקום נמצא כ-200 מ' מזרחית לערוץ נחל גוש חלב (סימון שבילים ירוק), ודרך עפר ברורה מובילה אליו.

עוד באזור- ביכ"נ העתיק ברעם- גן לאומי כפר ברעם (כניסה בתשלום)- אולי היפה והעוצמתי שבבתי-הכנסת הגליליים.

מערת פער- מערה קארסטית גדולה בצל החורש הטבעי בבקעת סאסא (על כביש הצפון המערבי, סמוך לצומת חירם). 

להצטרפות לסיורים בגליל המערבי התקשרו- 04-9918867 / 054-3979902
ניתן לפנות גם במייל: misrad.mgm@gmail.com
לכל רשימת הסיורים לפרטיים, קבוצות וארגונים בקרו באתר שלנו - כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה